Lavalampa

Igår var det tisdag vilket innebär att jag och Jessica utför experiment med de yngsta barnen. Igår var Trollet Buppe på besök, då draken Berta är och besöker en annan förskola. Trollet Buppe hade med sig ett experiment som gick ut på att göra en egen lavalampa. Till våran hjälp igår hade vi Sofia, våran modermålsstödjare i somaliska, så jag förklarade experimentet på svenska och Sofia på somaliska. 

Idag tog vi fram lavalampan igen och ”startade den”, och pratade om den vid fruktstunden. 

Efter fruktstunden gick vi till musikrummet, som de yngsta barnen gör på onsdagar. Där tog vi fram sånghatten, och var och en av barnen fick dra en låt från hatten. Låtarna stöds upp med teckensstöd.

För små barn och för barn som ännu inte lärt sig att helt och hållet styra talmotoriken, så brukar handmotoriken utvecklas snabbare vilket innebär att tecknen med framgång kan bli ett komplement till talet. 

När vi gått ett varv och alla barn har fått dragit en varsin låt fån hatten så tog vi fram lite instrument och öva på turtagning bland annat, och för skojs skull också såklart 🙂