Kompisgruppen går till rosenkälla skolan.

 

20150317_094153[1]

Kompisgruppen gick   på promenad till rosenkälla skolan. Vi stannade till och reflekterade över skyltar längs vägen. Vi stannade  vid en skylt som enligt barnen samlar strålar från solen vilket ger  energi. Skylten visar också hur fort bilarna kör

20150317_095853[1]

Vi tittade in genom fönstren och gissade vilken  aktivitet som pågick där.

Medan vi åt  frukt på gräsmattan mötte  vi  en busig lärare  vid namn  Robin, han arbetar med musik på skolan.

20150317_094418[1]

20150317_094403[1]

Vad ska bort?

Idag har vi lekt en lek som vi kallar en ska bort! Leken går ut på att titta på  tre föremål och upptäcka på vilket sätt föremålen är lika och på vilka sätt dem skiljer sig åt.  Barnen ser sedan hur två av föremålen har liknande egenskaper och hur det tredje skiljer sig från dem andra två.  Den som är olik är den som ska bort!  Det finns inga rätt och fel utan barnen får själva motivera hur de tänker och varför ett av föremålen väljs bort.  Detta är grunden till matematik!

20150312_141822

Vi spanar efter fåglar

Idag på Ben-ten gruppens utedag  fick barnen komma med förslag på vart vi skulle gå. De förslag som de hade var Jonatans skog, Mios skog och Skolskogen. Barnen fick rösta på vilken skog de ville gå till.  Förslaget som fick flest röster var Mios skog.

När vi kom till skogen plockade vi fram kikare som barnen kunde titta i, det var lite svårt att titta i en kikare upptäckte barnen, de funderade  och provade hur man skulle hålla i kikaren. Hur håller man för att se bäst???

Barnen spanade mycket men tyvärr så såg vi inte många fåglar.

20150312_095648

20150312_095718

20150312_095614

Barnen fick även leta efter bilder på fåglar, Domherre, Koltrast, Talgoxe, Nötskrika och Blåmes som vi hade gömt i skogen. De fick en bild med en fågel och sedan fick de leta efter samma fågel i skogen.

20150312_132011

20150312_102208

20150312_102303

Vi hittade även flera pinnar som såg ut som bokstäver. Ett barn upptäckte att den faktiskt kunde skriva sitt namn med pinnarna som vi hittat. Det var endast bokstaven E som var lite svår att hitta, vi upptäckte att man fick lägga ihop flera pinnar för att det skulle bli ett E.

20150312_103153

Vi hittade två bokstaven V. De var lika men ändå olika.

20150312_102919

När vi kom tillbaka till förskolan fick barnen se att vi även hade ”gosedjurs” fåglar så vi letade fram bilderna på de olika fåglarna och barnen jämförde gosedjursfågeln med bilden på fågelen.

20150312_132128

20150312_132113

20150312_132054

 

 

Underbara skog forts.

 

20150311_102312[2]

Äntligen hittar  vi en fågelholk som det har flyttat in en fågel i.  Fågeln var dock snabb på att gömma sig men vi hann se  att det var en blåmes. Vi följer fågelholken under våren och hoppas på att få se en liten fågel familj.

En del fåglars öden är sorgliga. Vad kan ha hänt med denna fågel som vi tror är en blåmes. Vi bestämmer oss för att begrava den. Barnen bestämmer sig för att sjunga en sång och väljer du gamla du fria som några av barnen sjunger.

20150311_102548[1]

Några barn hittar kottar som de tycker liknar bokstaven C samt månen. De hittar även en kotte som de tycker ser ut som en skål. De tar med sig kottarna till förskolan för fortsatt skapande med dem. Spännande att se vad det kommer bli.

20150311_104042[1]

Underbara skog

 

20150311_093626[1]

Vi stannar till längs promenaden och reflekterar över skyltar. Vad står det på skylten?   Vad betyder skylten för oss.  Många förslag kommer. Innan vi går vidare får barnen i uppdrag att ljuda bokstäverna och försöka bilda ett ord.

Vi jämför knopparna från förra veckan och konstaterar att de inte blivit så mycket större sen sist vi var ute i skogen.  Vi jämför knoppar på buskar som står i direkt solljus med buskar  som står längre in i skogen. Vi konstaterar att de buskar som växer längre in i skogen får mindre solljus på sig därför har de mindre knoppar  Vi  reflekterar över att trädet  Sälg låter nästan som sälj.

20150311_094011[1]